Serahkan, ikhlaskan, pasrahkanlah....











Perangi neraka di dalam hatimu,
Damaikan jiwamu dengan cinta-Nya..



Memberi dengan ikhlas kepada yang memerlukan...
Bersyukurlah terus tanpa kenal waktu....



p/s-exam.doa-doakan eh? :)

movie pilihan



sangat bagus cerita ni. hayati skrip- insyaAllah banyak ibrah yang boleh diambil.

8 :)

Assalamualaikum :)

Sihat semua?
Lama dah tak jumpa.

Aku tak ada la nak cakap apa sangat.Cuma ada satu benda yang aku macam wonder la.

Kita buat ibadah ni memang Allah dah janjikan ganjaran.
Ganjaran yang maha hebat.Yang kita tak boleh bayang macam mana rupa dia.
Boleh bayang tak pahala tu rupa macam mana?Tak kan?
Tapi kita percaya,pahala itu ada.
Dan InsyaAllah Allah bagi pada kita.
Tapi jangan lupa pasal dosa jugak :)
Dosa pun wujud.dan kita selalu himpun dosa tanpa kita sedar.
Bahaya kan?

Selalunya memang akan selalu orang share buat ibadat sekian-sekian,ganjaran yang diberi sekian-sekian.

Ok.Bagi aku,itu baguslah.Sebagai pembakar semangat kita nak buat.

Tapi kadang-kadang kita tak tahu pun kesahihan benda tu.Sebab periwayatnya tak jelas siapa?

Aku pernah ada perkongsian sikit dengan kakak ni.Pasal ikhlas.
Dia kata,apa yang kita buat ni kena sebab Allah.
Apa-apa pun.

Lepas tu aku tanya la pulak.Kalau kita buat sesuatu,tapi kita buat untuk keluarga.Macam mana pulak.

Simple je kakak tu jawab.
'Orang yang bagi talk tu cakap.Apa-apa pun kena letak Allah dulu.Barulah yang lain-lain kemudian.kalau kamu letak sebab dia adalah keluarga.Maka Allah dah bukan jadi tujuan kamu.'

Pernah terfikir tak?Kalau Allah bukan tujuan kita,berani tak kita nak letak harapan yang Allah akan redha apa kita buat?Tapi Allah itu maha penyayang.Dia sayang hamba-Nya.InsyaAllah,redha Allah tu ada.Bersangka baik selalu.Dan jangan lupa jugak.betulkan niat selalu :)


Balik pada persoalan aku tadi.
Kalaulah satu ibadah tu Allah bagi ganjaran sikit.Contohnya daripada 100% Allah bagi 1%.Nak buat lagi tak ibadah tu?

Kalau betul-buat sebab Allah.Banyak mana pun Allah bagi.Kalau dapat 0.00000000000000000000000000000000001% pun kita akan buat.Sebabnya jelas.Kita buat untuk Allah.

Kalau buat setakat nak sesuatu balik.Kalau ganjaran sikit,mesti ada yang fikir.Berbaloi ke aku buat?sikit je pun dapat.Nampak tak?

Jadinya,kalau ada la nampak dekat mana-mana yang dapat ganjaran ini atau dapat ganjaran itu,hadisnya tak sahih.Hadis itu hadis palsu.Atau apa pun.Fikir balik.Kita buat ibadah tu sebab Allah atau sebab ganjaran yang disebar-sebarkan tu?

Ganjaran tu semua kerja Allah.Kita tak tau apa yang kita dapat.Mana tahu apa yang kita buat tu,Allah bagi lebih dari apa yang disebar-sebarkan?Haa.Itu kita tak tahu.Dan tak akan pernah tahu.Dan tak layak pun dipersoalkan.

Cuma fikir macam ni.Kalau kita buat.InsyaAllah kita dapat sesuatu.Banyak atau sikit.Kita tak tahu.

Tapi kalau kita tak buat.Macam mana nak dapat sesuatu?Input tak ada.Mana nak datang output?


Faham tak?



Renung-renungkan dan selamat beramal............

:)



p/s-makin membeku di luar.makin panas di dalam



musuh dalam selimut

assalamualaikum sahabat di belfast dan rakan rakan

basically sekarang semua orang tengah bz. mengadap laptop buat coursework or test. Alhamdulillah, Allah masih beri kita peluang untuk mengejar cita cita dunia dan akhirat.  kali ni bukan ilmu procrastinating untuk menghilangkan kekusutan otak yang dikongsikan. hari ni saya nak kongsikan tentang jawapan kepada persoalan yang ditanyakan kepada muslim chaplaincy semasa ada satu forum berkaitan interfaith last two weeks

soalan
syeikh, kenapa kita buat atau ulang lagi dosa yang kita buat tu eventhough kita dah taubat dengan sebenar benar taubat kita? adakah itu tanda, taubat kita tak diterima oleh Allah?

basically soalan tu bermain dalam fikiran saya dah lamaaaa... and entah mana wujud keberanian kita nak pi tanya sendiri kat syeikh tu soalan ini. ^.^

dan jawapan yang dia bagi sangat positif, bombastic, informative dan menenangkan.

Jawapan
bukan Allah tak terima taubat kita, tapi syaitan yang menyucuk hati hati kita untuk kita berperasaan sebegitu kepada Allah S.W.T. Allah itu maha pengampun dan menerima segala taubat selagi belum hari khiamat.
 tapi kenapa kita masih ulang kesalahan? in adalah kerana dosa ini sama lah sperti sakit. ambik contoh kita sakit, kita pergi klinik, ambil ubat dan makan. adakah dengan sekali makan ubat tu sakit tu akan sembuh terus. kalau nak cakap dari sudut yang saya belajar iaiut bidang pharmacy, setiap ubat tu ada dose yang ditetapkan. kena ambil berapa banyak sehari dan berapa lama.... bila dan sampai threshold ubat tu maka cukuplah dah ubat yang kita ambil tu, dengan izin Allah sakit itu akan beransur hilang. sama lah halnya dengan taubat, kita memohon ampun kepada Allah sama ertinya dengan ubat yang kita makan tu. setiap kali kita buat dosa, kita rasa kita salah jadi kita pun haruslah bertaubat. lepas tu esok tu buat dosa lagi, rasa bersalah, kita pun bertaubat. dan ulang perbuatan taubat sampai kita sampai threshold kita tu. insyaAllah apabila kita dan sampai di threshold tu dengan sendirinya kita berjaya untuk menahan diri daripada melakukan lagi perkara yang berdosa. dan sampai bila kita nak mengulang taubat kita tu? ia bergantung kepada individu sebab setiap orang ada threshold masing masing. ^.^


dan peranan syaitan amat jelas di sini. tugas dia hanya membisikkan ayat ayat negatif. macam ..huhu..buat apa aku bertaubat hari ini kalau esok aku buat lagi. tapi cuba kalian berfikir, kalau kita berhenti untuk bertaubat hari ini, kita akan lambat untuk sampai di threshold yang boleh menahan kita daripada "sakit" lagi atau berhenti terus. jadi sampai bila bila pun kita tak akan sampai threshold tu >.<


dan syeikh tu tambah lagi,
adalah normal, apabila kita buat dosa, dan kita sedar kita telah berbuat dosa dengan Allah dan bertaubat. yang tak normalnya apabila kita buat dosa, tapi Allah tak timbulkan pun perasaan kita telah buat dosa dan sekaligus hilang terus perasaan untuk bertaubat. jadi kalau kita rasa kita masih dapat rasa yang kita telah melakukan dosa, bersyukurlah, kerana Allah masih sayangkan kita. Dia mahu kita tunduk, menadah tangan memohon ampun dariNYA sahaja.

sekian, perkongsian kali ini



POST INI BUKANLAH BERMAKNA KALIAN LANGSUNG TAK DAK USAHA KE ARAH TIDAK MELAKUKAN DOSA, IA ADALAH HANYA UNTUK MENGUBAT HATI YANG RASA TAUBAT TIDAK DITERIMA

p.s: maaflah ye, sheikh tu cakap dalam english, dan apabila saya translatekan ke bm amat tidak cantik dan tersusun sangat bunyi. dan panjang lagi penerangan yang diberikan. tapi apa apa pun moga kalian dapat ibrah yang nak disampaikan. salam perjuangan ^.^

7 :)


Kita hidup sekali saja.

Jadikan hidup kita bermakna.
Dengan niat untuk-Nya



:)




berlari mencari alternatif

salam dari southampoton :)
bismillahirahmanirrahim.
selawat dan salam keatas junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W

bumi soton panas hari ini. terus hati kecil ini bersiul riang.
aiseh. bermadah pulak ;p

bermusafir ini membuatkan aku terkenangkan satu perkara. hidup berkelana di bumi asing ini menuntut pengorbanan. bukan sikit orang cakap. banyak! tapi apabila pengorbanan tu dah selalu dibuat. perkara yang dikorban jadi macam nothing pun. ambil contoh. duit ringgit. setiap minggu atau dua miggu sekali mesti kita akan keluar pi kedai kedai pak arab ataupun pakistan mencari ayam halal.

demi mencari seekor ayam halal tu, kita sanggup jalan about 10-15 minit padahal ada ja ayam jual kat tesco or sainsbury sebelah rumah. murah tambah siap dimasak lagi. tapi kalau tanya semua orang mesti macam tak tergamak nak beli ayam yang murah dan sebelah rumah tu. macam wajib pergi menapak 10 minit meredah hujan dan angin yang menggila demi seekor ayam halal.

dan resmi orang malaysia sama. cukup pantang dengan bab bab halal dan haram ni. sebab tu ada cop halal JAKIM. kalau tak da cop tu macam makanan tu sah dah haram. lebih baik tak payah beli. tapi kalau nak pratikkan kan sini. kuruih kering la kot.. yang ada hanya tanda ha lam alif lam ja. tak da pun bulatan keliling hijau putih sambil tulis JAKIM. :P

tapi pernah tak terfikir kenapa kita sanggup sangat berkorban duit dan tenaga demi seekor ayam halal tu. dalam erti kata lain berusaha untuk mencari alternatif.

dan aku terfikir kenapa kita sanggup nak berkompromi untuk mencari alternatif dalam bab ayam tapi bukan dalam bab bab lain. :(

ambil contoh:

dalam bab hiburan

ambil contoh

dalam bab pakaian

ambil contoh

dalam bab pergaulan

hakikatnya semua point point diatas duduk sama rendah dan tinggi sama rendah dengan bab mencari alternatif ayam halal sepertimana disebut dalam surah Al-Baqarah ayat 168.

 

Back to Home Back to Top Theme ligneous by pure-essence.net.